منتديات فكرة
نرحب بكم في منتدي فكرة
... ونتمني للجميع التوفيق لرفع مستوي الفني العربي
عن طريق الإفاده والإستفاده ونرحب بإقتراحتكم
دعواتكم لنا بالتوفيق .......

منتديات فكرة


 
الرئيسيةاليوميةمكتبة الصورس .و .جبحـثالأعضاءالمجموعاتالتسجيلدخول
المواضيع الأخيرة
» شرح مبسط للانفرتر
2014-12-24, 13:44 من طرف جمال احمد ابراهيم

» دورات مساحية وكورسات
2014-10-20, 02:32 من طرف جمعية المساحة المصرية

» نساعدك فى تخطى ازمات حياتك
2014-09-14, 13:18 من طرف علاج نفسى

» برمجة الميكروكنترللر ببرنامج Flowcode
2014-02-20, 04:43 من طرف gamalmehdar

» دورة التسويق الألكترونى للمدرب الدولى / دكتور رامى يوسف
2013-01-01, 09:11 من طرف محبى د رامى

» دورة اعداد المدربين بشهادة معتمدة من معهد اكسفورد للتدريب والاستشارات
2013-01-01, 09:03 من طرف محبى د رامى

» تقرير مفصل عن كيفية بناء منزلك – مرحلة العظم
2012-11-26, 13:48 من طرف الموج

» دوائر التحكم في المحركات
2012-07-16, 23:48 من طرف عبدة ابوهاشم

» التحكم ف المحركات ب plc
2012-07-11, 20:10 من طرف اشرف نصوحى

» كيف يعمل المحول الكهربائي
2012-06-27, 12:05 من طرف tarek_tito22

» شرح scada للا حتراف
2012-06-27, 12:01 من طرف tarek_tito22

» فحص وصيانة المحولات
2012-06-27, 11:56 من طرف tarek_tito22

» فوائد تقليل معامل القدرة
2012-06-27, 11:49 من طرف tarek_tito22

» مقارنة بين iec & nema
2012-06-27, 11:44 من طرف tarek_tito22

» اضخم اسئلة واجوبة في الكهرباء
2012-06-01, 08:29 من طرف tarek_tito22

»  انواع المصابيح المستخدمة في الانارة
2012-06-01, 08:25 من طرف tarek_tito22

»  انواع المصابيح المستخدمة في الانارة
2012-06-01, 08:18 من طرف tarek_tito22

» دائرة مفتاح تعمل بالأشعة تحت الحمراء IR
2012-06-01, 08:13 من طرف tarek_tito22

» شرح إلكترونيات الحاسب لتعليم الدوائر الرقميه
2012-06-01, 08:09 من طرف tarek_tito22

» شرح avr بواسطة برنامج ماثلاب matlab
2012-06-01, 08:06 من طرف tarek_tito22

» كل ما تريد ان تعرفه عن المحول الكهربى
2012-06-01, 08:02 من طرف tarek_tito22

» أجهزة إنذار الحريق
2012-04-07, 03:53 من طرف tarek_tito22

» STEPPER MOTOR & microcontroller
2012-04-07, 03:49 من طرف tarek_tito22

» اسئلة المقابلات الشخصية لمهندسى الكهرباء
2012-04-07, 03:45 من طرف tarek_tito22

» فكرة عامة عن السلالم المتحركة
2012-04-05, 12:09 من طرف tarek_tito22

» automatic control كورس
2012-04-05, 12:05 من طرف tarek_tito22

» الأمريكية الايطالية لاصلاح الغسالات والثلاجات
2011-09-21, 08:50 من طرف االامريكية الايطالية

» تتذوقون معي أنواعاً مختلفة من الشورباااات
2011-09-19, 04:35 من طرف بسام ميخائيل

» فقر الدم الغذائي ,, ما هو؟؟ اسبابه ؟؟ تاثيراته ؟؟
2011-09-19, 04:30 من طرف ملاكـ وعيوني هلاكـ

» المواصفات العالمية لمياه الشرب
2011-09-19, 04:28 من طرف عبدالله حسن

برامج
 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

شاطر | 
 

 تريد أن تعرف كل شيء عن محرك الديزل ( أقرا هذا الكتاب ) منقول

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
SOBHI
Admin
Admin
avatar

عدد المساهمات : 223
تاريخ التسجيل : 22/11/2010

مُساهمةموضوع: تريد أن تعرف كل شيء عن محرك الديزل ( أقرا هذا الكتاب ) منقول    2011-02-08, 15:10

تريد أن تعرف كل شيء عن محرك الديزل ( أقرا هذا الكتاب ) منقول

شامل وبالتفصيل وبصفحات تتجاوز 600 به كل شيء عن محركات الديزل
استطعت الحصول علية منقولا من إحدى المواقع

الرابط :4shared.com/document/lZX0n4i8
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://fkrh.yoo7.com
AHMED
مشرف سوبر
مشرف سوبر


عدد المساهمات : 142
تاريخ التسجيل : 27/11/2010

مُساهمةموضوع: رد: تريد أن تعرف كل شيء عن محرك الديزل ( أقرا هذا الكتاب ) منقول    2011-06-10, 02:13



عالم المحركات .. شرح مبسط جدا بالصور المتحركه.


السلام عليكم و رحمه الله و بركاته

اخواني سوف نبدا هنا باذن الله عرض مجموعه من المحركات التي تستخدم
في مجال الطيران و في غير مجال الطيران

كبدايه سوف نبدا في شرح المحرك المكبسي اولا و من ثم ننتقل الي المحرك النفاث

Four Stroke Engine

كان اول عرض لهذا المحرك عن طريق العالم Nikolaus Otto عام 1876 , لذلك عرف المحرك باسم Otto cycle , و هو يعتبر اكثر الانواع شيوعا في الوقت الحاضر و يستخدم
في السيارات و الشاحنات .

(الكرات الخضراء تمثل الشحنه الجديده من الوقود + الهواء .. و الكرات الرماديه تمثل العادم ... و الون البرتقالي يمثل شعله الاحتراق)


شرح مبسط جداا لنظريه العمل و كيفيه الحصول علي الطاقه ..


1- Intake في هذه المرحله يتحرك المكبس الي اسفل في حين دخول شحنه جديده
من الوقود + الهواء .

Intake.. During the intake stroke, the piston moves downward, drawing a fresh charge of vaporized fuel/air mixture. The illustrated engine features a 'poppet' intake valve which is drawn open by the vacuum produced by the intake stroke. Some early engines worked this way, however most modern engines incorporate an extra cam/lifter arrangement as seen on the exhaust valve. The exhaust valve is held shut by a spring (not illustrated here).



2- Compression يتم غلق الفتحتين المسؤلين عن دخول و خروج الهواء
مع الوقود بواسطه valves و يبدا المكبس في الصعود الي اعلي
لكي يضغط علي الهواء و يزيد من ضغطه داخل الاسطوانه

Compression... As the piston rises the poppet valve is forced shut by the increased cylinder pressure. Flywheel momentum drives the piston upward, compressing the fuel/air mixture.

Power... At the top of the compression stroke the spark plug fires, igniting the compressed fuel. As the fuel burns it expands, driving the piston downward.


الموضوع الأصلي:
عالم المحركات .. شرح مبسط جدا بالصور المتحركه. || الكاتب: ارهابي الشات || المصدر: منتديات همس الخليج
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
nasr kamal
عضو عادي
عضو عادي


عدد المساهمات : 19
تاريخ التسجيل : 27/11/2010

مُساهمةموضوع: رد: تريد أن تعرف كل شيء عن محرك الديزل ( أقرا هذا الكتاب ) منقول    2011-06-10, 02:18

[center]Two Stroke Engine


- يستخدم هذا المحرك لانجاز كل ما كان يفعله stork 4 و لكن هنا مع stork 2 فقط


(الكرات الخضراءتمثل الشحنه الجديده من الوقود + الهواء .. والكرات الرماديهتمثلالعادم ... والون البرتقالييمثل شعله الاحتراق)




Intak

[b]Intake...
The fuel/air mixture is first drawn into the crankcase by the vacuum created during the upward stroke of the piston. The illustrated engine features a poppet intake valve, however many engines use a rotary value incorporated into the crankshaft
في البدايه .. فان شحنه الهواء و الوقود .. يتم ادخالها عن طريق valve ..
و يتم ادخالها عندما يكون المكبس في اعلي مشواره (كما هو موضح في الرسم)


During the downward stroke the poppet valve is forced closed by the increased crankcase pressure. The fuel mixture is then compressed in the crankcase during the remainder of the stroke
اثناء هبوط المكبس .. فان قوه الضغط تذداد علي الvalve مما تودي الي اغلاقه
و في نفس الوقت يتم رفع الشحنه الي غرفه الاحتراق ليتم حرقها.




Compression

Compression... The piston then rises, driven by flywheel momentum, and compresses the fuel mixture. (At the same time, another intake stroke is happening beneath the piston
يبدا المكبس في كبس الهواء و الوقود لزياده ضغطهم ..
و في نفس الوقت يبدا عمليه دخول لشحنه هواء جديده (كما هو موضح بالرسم)



Power

Power... At the top of the stroke the spark plug ignites the fuel mixture. The burning fuel expands, driving the piston downward, to complete the cycle
بعد الانتهاء من عمليه كبس الهواء مباشره .. تبدا شعله الاحتراق spark plug في حرق الهواء و الوقود بعد وصولهم الي ضغط كبيير لكي يسهل احتراقهم..
و يتولد عن هذا الاحتراق انه يدفع المكبس بقوه كبيييره جداا الي الاسفل و هذه القوه الكبييره هي قوه المحرك التي نستفيد منها



a two stroke engine is usually more powerful than a four stroke engine of equivalent size

[size=21]Transfer & Exhaust

Transfer & Exhaust... Toward the end of the stroke, the piston exposes the intake port, allowing the compressed fuel/air mixture in the crankcase to escape around the piston into the main cylinder. This expels the exhaust gasses out the exhaust port, usually located on the opposite side of the cylinder. Unfortunately, some of the fresh fuel mixture is usually expelled as well
اثناء هبوط المكبس .. فانه يسمح بخروج الشنحه المحترقه و في نفس الوقت يسمح
بدخول الشحنه الجديده لكي يتم احتراقها داخل غفه الاحتراق (كما موضح بالرسم)



يستخدم هذا المحرك في ...
( متسكلات البحر - درجات بخاريه خفيفه - نماذج الطائرات - درجات ناريه خفيفه - ...)

* للاسف فان هذا المحرك اسوء بكثير من المحرك السابق
من حيث انه ملوث جدااا للبيئه بسبب هروب كميات كبيره
من الوقود الغير محترقه خارج اسطوانه الاحتراق.
[/size][/b][/center]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
nasr kamal
عضو عادي
عضو عادي


عدد المساهمات : 19
تاريخ التسجيل : 27/11/2010

مُساهمةموضوع: رد: تريد أن تعرف كل شيء عن محرك الديزل ( أقرا هذا الكتاب ) منقول    2011-06-10, 02:23

Wankel Engine

هو محرك رائع و زكي جدا من حيث التصميم و يعتبر افضل من otto cycle
و تم بتطور العالم Felix Wankel في عام 1950



In the Wankel a triangular rotor incorporating a central ring gear is driven around a fixed pinion within an oblong chamber
الحركه الدورانيه تتولد من دورانه حول ترس كبييير متحرك ياخذ حركته من ترس اخر اصغر منه
في الحجم و ثابت لا يتحرك


The fuel/air mixture is drawn in the intake port during this phase of the rotation.



The mixture is compressed here.



The mixture burns here, driving the rotor around.



And the exhaust is expelled here.



The rotory motion is transferred to the drive shaft via an eccentric wheel (illustrated in blue) that rides in a matching bearing in the rotor. The drive shaft rotates once during every power stroke instead of twice as in the Otto cycle. ok
الحركه الدورانيه يتم نقلها الي العمود shaft via عن طريق حلقه دورانيه ليست في المركز
و الموضحه باللون الازرق.
The Wankel promised higher power output with fewer moving parts than the Otto cycle engine, however technical difficulties have apparently interfered with widespread adoption. In spite of valiant efforts by Mazda, the four stroke engine
remains much more popular
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
nasr kamal
عضو عادي
عضو عادي


عدد المساهمات : 19
تاريخ التسجيل : 27/11/2010

مُساهمةموضوع: رد: تريد أن تعرف كل شيء عن محرك الديزل ( أقرا هذا الكتاب ) منقول    2011-06-10, 02:33

[center][b]Atkinson Engine

The Atkinson engine is essentially an Otto-cycle engine with a different means of linking the piston to the crankshaft. It was originally designed to compete with the Otto engine, but without infringing on
any of Otto's patents

هو يعتبر مثل محرك Otto-cycle engine و لكن بطريقه مختلفه لربط الpiston مع ال crankshaft ..
و هو صمم خصيصا لكي ينافس محرك Otto-cycle في التصميم و لكن مع مراعاه حقوق
محرك Otto-cycle في براءه اختراعه .




# يتبع ان شاء الله #
[/b][/center]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
nasr kamal
عضو عادي
عضو عادي


عدد المساهمات : 19
تاريخ التسجيل : 27/11/2010

مُساهمةموضوع: رد: تريد أن تعرف كل شيء عن محرك الديزل ( أقرا هذا الكتاب ) منقول    2011-06-10, 02:37

[center]Atkinson Engine


The Atkinson engine is essentially an Otto-cycle engine with a different means of linking the piston to the crankshaft. It was originally designed to compete with the Otto engine, but without infringing on
any of Otto's patents


هو يعتبر مثل محرك Otto-cycle engine و لكن بطريقه مختلفه لربط الpiston مع ال crankshaft ..
و هو صمم خصيصا لكي ينافس محرك Otto-cycle في التصميم و لكن مع مراعاه حقوق
محرك Otto-cycle في براءه اختراعه .





# يتبع ان شاء الله #




[center][center][center]Turbojet









عتمد هذا المحرك علي احتراق الاكسجين من الهواء الجوي


At the front of the engine, the turbine shaft drives a compressor. The compressor works a lot like the turbine only in reverse. Its purpose is to draw air into
the engine and pressurize it.
في البدايه فان الهواء يدخل علي الcompressor[size=16]و الذي يقوم بدوره في ضغط الهواء بقوه





Fuel continuously burns inside a combustion chamber just like the rocket. The expanding gasses escape out the nozzle generating thrust in the opposite direction.


عند دخول الهواء المضغوط الي غرفه الاحتراق .. فانه يتم اشعاله بواسطه شعله للاحتراق فيتم بذلك
ارتفاع حرارته و ضغطته بصوره كبيره و من ثم عند خروجه من الغرفه فانه يولد قوه الدفع
التي يخرجها المحرك



Now the differences: On its way out the nozzle, some of the gas pressure is used to drive a turbine. A turbine is a series of rotors or fans connected to a single shaft. Between each pair of rotors is a stator -- something like a stationary fan. The stators realign the gas flow to most effectively direct it toward the blades of the next rotor


بعد اكتمال احتراق الهواء و الوقود و عند خروجه فاننا نستخدمه لكي نشغل التربينه و هيا مجموعه من الريش
متصله مع بعضها البعض علي محور واحد .. و لكي نتاكد من ان الهواء سيقوم بلف التربينه فاننا نضع stator
بين كل مروحتين من مراوح التربينه .. و فائدته انه يحدث توجيه للهواء المحترق
بحيث يعمل دوران جيد للتربينه



# يتبع ان شاء الله #

Steam Locomotive Engine[/center]





Steam engines like this drove trains from the early 1800s to



the 1950s
( الكرات الحمراء تمثل شحنه الهواء الجديده ..الكرات الخضراء و تمثل الهواء المحترق مع الوقود )










In a steam engine, the boiler (fueled by wood, oil, or coal) continuously boils water in an enclosed chamber creating high-pressure steam
في المحركات التي تعمل بالبخار .. فان تسخين و غلي الماء يتم باستمرار داخل غرفه لتكوين
بخار الماء و يكون ضغطه مرتفع.






Steam from the boiler enters the steam chest and is admitted to the front end of the cylinder by the valve slide (illustrated in blue). The high pressure steam presses the piston backward, driving the engine wheels around one half turn


يتم دخول البخار الي الاسطوانه الاولي لكي يتم ضغطه .. و يدخل بواسطه
valve slide الموضح باللون الازرق ..









At the end of the piston stroke the valve shifts, allowing the expended steam to escape through the exhaust port (underneath the blue valve slide).The high pressure steam escapes in a quick burst giving the engine its characteristic choo choo sound



عند انتهاء المكبس من مشواره .. فان المحبس الازرق يسمح بخروج الهواء المحترق للاعطاء قوه الدفع ..و بما انه هواء علي ضغط عالي و يخرج بسرعه ايضا فان لخروجه صوت مميز


و هو صوت القطارات التي نسمعها







At the same time, the valve slide begins admitting high pressure steam to the back end of the cylinder. This presses the piston forward, pulling the engine wheels around another half turn
في نفس الوقت .. فان الvalve يسمح بمرور ضعط عالي في الاسطوانه الخلفيه ..
و هذا الضغط يساعد المكبس علي ضغط علي طرد الهواء المحترق.


[center]Oscillating Steam Engine


This style steam engine employs the cylinder as the steam valve
It operates on the same principle as the locomotive steam engine
( الكرات الحمراء تمثل شحنه الهواء الجديده ..الكرات الخضراء و تمثل الهواء المحترق مع الوقود )




Steam from the boiler enters the power manifold and is and is admitted to the top end of the cylinder when the cylinder port aligns with the manifold port. The steam presses the piston downward, driving the flywheel around
one half turn




At the end of the stroke the cylinder shifts, exposing the top port to the
exhaust manifold. The expended steam is released




At the same time, the bottom cylinder port, aligns with the power manifold, admitting steam to the bottom end of the cylinder. This presses the piston
upward, driving the flywheel around another half turn



At the end of the stroke, the bottom port aligns with the exhaust manifold, releasing the expended steam




Due to its exceedingly simple construction, this type of engine is popular in working toy steam engines, including one I had as a kid. An even simpler type employs power in only one direction, relying on flywheel momentum to carry the piston around for the remainder of the cycle. This is called a single acting engine. The type illustrated here is a double acting engine










At the end of the forward stroke, the steam is released from the
.(rear portion of the cylinder (another choo



# يتبع ان شاء الله #
[/center]

[/center]
[/center]
[/size]
[/center]
CO2 Motor


This style engine could be powered by steam (I've heard of at least one) but is more commonly seen in small model airplane engines powered by compressed air or CO2 (carbon dioxide) gas. The popular Air Hogs toy airplanes are propelled by this style motor





At the top of the stroke, the pin on the cylinder presses the ball valve upward, admitting high pressure gas into the cylinder
عند ارتفاع المكبس الي اعلي مشواره فانه يضغط علي الكره الموضحه في الرسم .. مما يسمح
بمرور الغاز الي داخل غرفه الاحتراق




The gas expands, driving the piston downward



when the piston advances past the exhaust port, the high-pressure gas is released




Flywheel (or propeller) momentum carries the piston upward to complete the cycle




This animation also illustrates the CO2 reservoir, or "fuel tank." Compressed CO2 is a liquid and becomes a gas as the pressure is released... Another way to state this is that the liquid CO2 boils at normal atmospheric temperature and pressure, so one might say this engine runs on "CO2 steam

Model engines of this type have been made to incredibly small dimensions. Stefan Gasparin produces one with a displacement of only 3.2 cubic millimeters!






[center]Crank Substitute Engine

Like the Coomber, this engine also came from Marlyn Hadley's wonderful book.6 I can do no better than to quote him



This elaborate arrangement of gears and linkages enabled the builder to eliminate the crank as we know it. While this engine required more labor to construct, it did make a compact engine which did not require a heavy crosshead as the connecting rod connection on the bar between the two gears moves but a very small amount. This means the piston rod guides can be made of a lighter construction

I do not know who invented it, when, or what prompted the inventor to think this arrangement is better than a crank...


# يتبع ان شاء الله #








Revolving Cylinder Engine



This is yet another of Marlyn Hadley's6 model engines. The inventor is not known

The valve is not illustrated, but is apparently a rotary type, admitting steam to one end of the cylinder at a time

[/center]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
تريد أن تعرف كل شيء عن محرك الديزل ( أقرا هذا الكتاب ) منقول
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتديات فكرة :: قسم الميكانيكا :: المحركات الميكانيكيه-
انتقل الى: